Özgür Eğitim-Sen

Türklerin anadil sorunu (2012-01-03)

03.01.2012
A+
A-
Türklerin anadil sorunu (2012-01-03)

Dil, kuşkusuz bir milletin kültürünü, yaşayışını, düşünme biçimini, sanatını, edebiyatını, kısacası sahip olduğu tüm değerleri aktaran önemli bir araçtır. Bir başka deyişle dil, tarihi kültürel mirasın kuşaktan kuşağa aktarılmasını sağlayan bir kültür taşıyıcısıdır. Bir milleti tarihinden kopartmak, tüm kazanımlarından mahrum etmek, dahası onları anlaşılmaz kılmak ve hafızasını boşaltmak istiyorsanız, o milletin diline yönelik birtakım operasyonlar düzenlemeniz yeterli olacaktır. Cumhuriyetle birlikte ‘Bağlantıyeni bir ulus yaratma’ (çağdaş Türk toplumu) çabalarının bir ürünü olarak ortaya çıkan Harf İnkılabı, sanılanın aksine gerçekte ciddi bir dil imhasıdır.
Öyle ki, Harf İnkılabı’yla Bağlantıbir millet neredeyse birkaç günde yüzlerce yıllık tarihinden kopartılmıştır. Örneğin bugünTürkiye’de Atatürk’ün bizzat kendisinin yazdığı Nutuk’u orijinalinden okuyup anlayanların sayısı yok denecek kadar azdır. Bu durum, tüm ders kitaplarında Bağlantıve okullarda yer alan ‘Atatürk’ün Gençliğe Hitabesi’ Bağlantıiçin de geçerlidir.
Bugünlerde ‘Muhteşem Yüzyıl’ dizisine yönelik tartışmalarda geçmişe ait tarihi ve kültürel değerlerin yıpratılması meselesinin sıklıkla vurgulandığına şahit olmaktayız. Aslında gerek dizi üzerinden yapılan Bağlantıbu tür tartışmalara gerekse anadil çerçevesinde yapılan dil tartışmalarına, 1 Kasım 1928’de TBMM’de kabul edilen bir kanunla, Türkiye’de yaşayan insanları neredeyse bir günde okuma-yazma bilmez hale getiren ve yüzlerce yıllık geçmişiyle olan bağını kısa sürede kopartan Harf İnkılabı da dahil edilmeli.

Harf İnkılabı amacına ulaşmıştır
Harf İnkılabı, kuşkusuz Cumhuriyet döneminin en kısa yoldan amacına ulaşan devrimlerinden biridir. Bugün ilköğretim ve ortaöğretim okullarında okutulan İnkılap Tarihi ders kitaplarında, Harf İnkılabı’yla ilgili olarak, başta Arap harflerinin okunup yazılmasındaki sıkıntılardan bahsedilir, sonrasında Latin harflerinin kolay okunup yazılabilirliği vurgulanır. İlköğretim 8. sınıf ‘İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük’ adlı ders kitabının 112 ve 113. sayfalarında da benzer bilgiler yer almaktadır. Kitapta ayrıca inkılap hareketlerinde ülkenin ihtiyaçları göz önüne alınarak, çağdaş uygarlığın hedeflendiği görülmektedir. Verilen bu tür bilgilerde de sanki halktan böyle bir talebin olduğuna dair bir his uyandırılmaktadır çocuklarda…

devamı….

http://www.radikal.com.tr/Radikal.aspx?aType=RadikalHaberDetayV3&ArticleID=1039012&Date=23.09.2011&CategoryID=99

BİR YORUM YAZIN

ZİYARETÇİ YORUMLARI - 0 YORUM

Henüz yorum yapılmamış.