Özgür Eğitim-Sen

Açıköğretim Liselerindeki Ek Sınav Mağduriyeti Giderilmelidir!

27.11.2016
A+
A-
Açıköğretim Liselerindeki Ek Sınav Mağduriyeti Giderilmelidir!
 
 
 Bilindiği üzere Açıköğretim Liselerinde okuyan öğrenci sayısı yaklaşık bir buçuk milyon civarındadır. Bu öğrencilerin yaklaşık dokuz yüz bini örgün eğitim hakkı bulunmayan 19 yaş üstü, bir işte çalışan aile reisi veya ev hanımı olan anneler ve engelli vatandaşlarımızdan oluşmaktadır. Ayrıca önemli bir kısmı parçalanmış aileden gelen, maddi imkânları yetersiz, toplum ve çevre tarafından ötekileştirilmiş şekilde yaşam mücadelesi vermektedir.
 Yaşam koşulları ağır, zaman ve fırsat sıkıntısı yaşayan bu kesime işlevsel politikalarla yaklaşmak gerekirken bürokratik engeller çıkartmak devlet buyurganlığının, ‘ben yaptım oldu!’ keyfiliğinin somut göstergesidir. Açıköğretim Liseleri Sınavları için 2008 yılında yapılan düzenleme; bugüne kadar işlevsel bir şekilde yürütülmüş, öğrenciler ve eğitimciler planlamalarını buna göre yapmışlardır. Nitekim 2015-2016 yılında da öğrenciler gelecek planlarını söz konusu yasal prosedürler doğrultusunda yapmışlardır. Ancak 2015-2016 eğitim-öğretim yılının son günlerinde bu eğitim-öğretim yılını etkileyecek şekilde düzenleme icat eden MEB, oyun oynanırken oyunun kurallarını değiştirerek hem keyfiliğe yol açıyor hem de elli ile yüz bin arasında öğrencinin mağduriyet yaşamasına neden oluyor. Bu öğrencileri topluma kazandırmak ve kendi kendilerine yeter hale gelip geleceğe umutla bakmalarını sağlamak için mücadele etmek başta MEB’in görev ve sorumluluğu iken bundan bihaber şekilde sorumsuzca davranan MEB yetkililerini uyarıyoruz. Mağduriyet oluşturan uygulamaları açıklamanın altında kamuoyu ile paylaşırken Özgür Eğitim-Sen olarak MEB’i Açıköğretim Lisesinde okuyan öğrencilerin durumlarını gözetecek şekilde davranmaya, uygulamalarını da ciddiyet, akıl ve mantık çerçevesinde yürütmeye çağırıyoruz.
ÖZGÜR EĞİTİM-SEN YÖNETİM KURULU
 
1. Ek Sınavla İlgili Şikâyetimiz
Açıköğretim Liselerinde okuyan öğrenciler için 3. dönem sınavlarından sonra yapılan 1. Ek Sınavda bugüne kadar kredi şartı, 2008 yılına kadar  uygulanmış bir daha böyle bir uygulama gündeme gelmemiştir. 1. Ek Sınava girme koşulu, o yıldan bu yıla kadar toplam dönemin 8 ve üzeri olması olmuş bu bir temayüle dönüşmüştür. Ayrıca her yıl Bakanlık oluruyla sadece Ankara'da olmak üzere mezuniyet için 24 ve daha az kredisi kalmış öğrenciler için 2. Ek Sınav yapılmaktadır.
24 Temmuz 2016'da yapılması planlanan 1. Ek Sınav için en az 157 kredi  şartı getirilmiştir. Bu durum 1. ve 2. Ek Sınavları hesaba katarak üniversite sınavına girmiş ve bir bölüme yerleşme için yeter puan almış birçok öğrencinin lise mezuniyetini ve üniversite kaydını ciddi bir risk altına sokmaktadır. Çünkü 1. Ek Sınav için getirilen 157 ve üzeri kredi şartı 2. Ek Sınavın yapılmama ihtimalini artırmıştır ve 2. Ek Sınava girme hakkını 1. Ek Sınavla elde edebilecek öğrencilerin 1. Ek Sınava girmesi önünde engel oluşturmuştur. Ayrıca bu uygulama Açıköğretim Liselerinde öğrenci yığılmasına yol açabilecek, Açıköğretim Liselerinden mezun olacak öğrencilerin en az üç ay, üniversiteye yerleşmeyi düşünürsek bir yıl zaman kaybına yol açabilecek bir düzenlemedir.
2. Ders Seçimi Sistemiyle İlgili Şikayetimiz
2015-2016 Eğitim Öğretim Yılının 2. Döneminde uygulamaya koyulan yeni ders seçimi sisteminde alt dönemden kalan ortak dersler seçilmeden mevcut dönem dersleri seçilemez hale gelmiştir. Bu düzenleme iyi niyetlerle yapılmış bir düzenlemedir fakat sistem kurgusu birçok hata vermektedir. Bu hatalar ise;
– Sistem bazen 35 kredilik ders seçme hakkı olan öğrenciye 34 veya 33 kredi seçtirmektedir. (1 veya 2 kredi eksik seçilmesi bir öğrencinin mezuniyet için bir dönem kaybetmesine üniversite için bir yıl kaybetmesine yol açabilir.)  
– Yeni ders seçim sistemi alt dönemlerden kalan ortak dersleri seçtirdikten son mevcut dönemden ders seçilmesine izin vermeyip bu dersler yerine öğrencinin okuma sorumluluğu kalmamış muaf olarak tanımlanan zor dersleri öğrenciye tekrar seçtirmektedir. (Bu durum yine öğrenci aleyhine olan bir durumdur çünkü 6 kredilik bir ders olan matematik dersini ele alırsak bu dersi muaf olduğu halde tekrar seçmek zorunda kalan öğrenci her matematik dersi için 6 kredi kaybı yaşamaktadır)
– Açıköğretim Liselerinde okuyan öğrenciler genellikle matematik, ingilizce fizik, kimya vb tek başlarına destek almadan yapamayacaklarını düşündükleri dersleri belli bir strateji çerçevesinde muafiyet sürecine sokarlar fakat yeni getirilen ders seçim sistemi yüzünde bir öğrenci derslerinin önemli bir kısmını sayısal veya ingilizce dersi olarak seçmek zorunda kalmış ve normal koşullarda aldığı kredinin çok aşağısında krediler alma durumuyla karşılaşmıştır. Bu durum öğrencilerin çalışma ve okuma azimlerini çok olumsuz şekilde etkilemiştir.
– Yeni ders seçim sistemi dönemlere göre (ders çalışma süresi uzun veya kısa olan) ders seçimi yapma imkânını tamamen ortadan kaldırmış ve örgün eğitimde 1. dönemde 4 ayda okutulan birçok zor derse 1,5 ay gibi kısa bir sürede çalışma mecburiyeti getirmiştir.
– Hafızlık eğitimi veren birçok vakfın öğrencileri Açıköğretim Liselerinde okumaktadır. Bu vakıflar öğrencilerine Açıköğretim konusunda da belli bir plan çerçevesinde eğitim vermektedir. Fakat yeni ders seçim sistemi hafızlık eğitimi veren vakıfların öğrencilerine Açıköğretim konusunda yardımcı olamaz hale gelmesine yol açmıştır.
 
3. Alınabilecek Dersler Listesinin Öğrenci Portalından Kaldırılmasıyla İlgili Şikayetimiz
Bu liste öğrencilerin sınav soruları ve cevap anahtarlarının yayınlanmasından sonra daha kayıt yenilemeler ve ders seçimleri başlamadan yeni dönem derslerini belirlemesine ve en az 1 ay daha erken ders çalışmaya başlamasına olanak tanıyan bir liste idi. Maalesef bu liste şu an portaldan kaldırılmıştır ve öğrencinin daha uzun süre sınava hazırlanma imkânı elinden alınmıştır. Bu listenin yeniden aktif hale getirilmesi oldukça önemlidir.   
 
4. Ders Notları ve Kitaplarının Dağıtımıyla İlgili Şikayetimiz
Açıköğretim Liselerinin ders kitapları ve notlarının müfredatları her yıl değişiklik yaşamaktadır. (Bu yıl fen grubu ders kitapları değişmiştir.) Kitap dağıtımından sorumlu olan Halkeğitim Merkezlerindeki görevliler müfredat değişikliğine dikkat etmeden ellerinde kalan eski müfredat kitapları maalesef merkeze geri göndermeyip öğrenciye dağıtmaktadır. Bu durum sınava hazırlık aşamasında öğrenciyi ciddi mağdur etmekte sorumlu olmadığı bir kitaptan sınava girerek başarısız olmasına yol açmaktadır. Bu konunun öğrencilerin sorun yaşamaması için titizlikle ele alınması gerekir.
 
5. Sınav Sorularının Zorluk Derecesiyle İlgili Şikayetimiz
KPSS lisans ayarında hatta bazen ÖABT seviyesinde oldukça ağır sorularla karşılaşabiliyoruz. Bu öğrencilerin başarılarını olumsuz yönde etkilemektedir. Sınavların zorluk dereceleri öğrenci portföyü ve sınavlara çalışma süreleri dikkate alınarak hazırlanmalıdır.

ZİYARETÇİ YORUMLARI - 0 YORUM

Henüz yorum yapılmamış.