Proje Zorbalığına Son Verilsin!

TEKNOFEST yarışmalarına veya TÜBİTAK proje fuarlarına katılmak mevzuatta tamamen gönüllülük esaslı olarak ele alınırken, okullarda öğretmenlere dayatılan bir angaryaya dönüştürüldü. Dayatma silsile şeklinde gerçekleşiyor. İl milli eğitim müdürlükleri ilçe müdürlüklerine, onlar da okul müdürlerine belli sayıda proje getirmeleri konusunda baskı yapıyor. İş en son okul müdürlerinin, tüm öğretmenlerin en az bir proje ile katılmaları talimatıyla öğretmenlere patlıyor. Her makamın bir üsttekini memnun etme kaygısıyla hareket ettiği ancak hangi yaraya merhem olduğunu kimsenin bilmediği proje fetişizmi, öğretmenin maruz kaldığı bir zorbalık halini alıyor.
Türkiye’deki pek çok sorunun ana nedeni olan “mış gibi yapmak” MEB’de kamusal bir varoluş biçimi halini aldı. En son Öğretmenlik Meslek Kanunu çıkarırmış gibi yapan Milli Eğitim Bakanlığı’nda proje çılgınlığı da okul müdürlerinin birilerinin gözünü boyamak için katılmak zorunda kaldıkları bir anlamsızlığa dönüştü. Doğru dürüst ödeneği, laboratuvarı, teknik imkânları, atölyesi olmayan okullarda öğretmenlere proje dayatan MEB, öğretmenin zamanını ve emeğini boşa harcıyor. Çünkü öğrenciye rehberlik etmesi gereken öğretmenler mecburen projeleri kendileri yapmak zorunda kalıyor.
Niteliği ve içeriği önemsenmeyen projelerin gereken sayıya ulaşması yeterli görülmektedir. Akademik olarak öğrenciye katkısı olmayan, niceliği önceleyen bu tarz projeler birçok ilde öğretmenlere mobinge dönüştürülmüştür. Öğretmenin sınıfını, dersini, öğrencisinin dertlerini bırakıp proje yapma derdine düşmesi sonucu aksayan eğitim-öğretim faaliyetleri de, üstlerine yeterli sayıda proje iletme derdindeki idareciler tarafından önemsenmemektedir. Önemli olan okul müdürlerinin puan alması, ilçe ve il müdürlüklerinin diğer il ve ilçelerden daha fazla proje çıkarmakla övünebilmeleri ve etiket yapabilmeleridir.
Belli bir altyapısı ve imkânı olan proje okullarda yararlı birer akademik faaliyet olabilecek TEKNOFEST yarışmaları veya TÜBİTAK proje fuarları imkânı kıt, öğrencisi yetersiz okullarda öğretmen ve öğrenci için eziyete dönüştürülmüştür. Özgür Eğitim-Sen olarak pek çok okulda işlerin çığırından çıktığını, “Her öğretmen beş proje getirecek” dayatmalarına ve proje yapmayan öğretmene çeşitli tehditlere vardığını görüyoruz. MEB, zorbalığa dönüşen ve öğretmenin türlü çeşitli yollarla mağduriyetine yol açan bu saçmalığa bir an önce müdahale etmelidir. Okullarda yaşanan proje fetişizmine ve gönüllük esaslı olması gereken katılımın zorunlu tutularak zorbalığa dönüştürülmesine son verilmeli, “mış gibi yapma” beyhudeliğinden vaz geçilmelidir.
Özgür Eğitim-Sen Yönetim Kurulu