Özgür Eğitim-Sen

Şifre: Devlet Eğitim Sistemi (2012-01-03)

03.01.2012
A+
A-
Şifre: Devlet Eğitim Sistemi (2012-01-03)

Türkiye, KPSS sınavında yaşanan kopya skandalın ardından bu seferde son Üniversiteye Giriş Sınavı’nda (YGS) ‘şifreleme’ yapıldığı iddialarıyla çalkalanıyor. Öğrencilerden, velilere, sivil toplum örgütlerinden medyaya varıncaya kadar herkes bu iddiaların aydınlatılmasını talep ediyor. Neticede bu sorunda bir şekilde çözülecek ve gerekli hukuki işlemler yapılarak varsa mağduriyetler giderilecektir. Ancak Türkiye’nin sınavlara endeksli ve devlet tekilinde işlev gören eğitim sistemi ve bu sistemin öğrenciler üzerinde oluşturduğu çeşitli olumsuz faktörler bundan sonrada devam edecektir. Son günlerde bu şifreleme iddialarını gündeme taşıyanların bir kısmı eğitim, devlet, toplum ilişkileri çerçevesinde yoğunlaşarak asıl soruna dönük ciddi eleştiriler getireceklerine daha çok şifrelerinin ardında AK Partinin ya da cemaatin olabileceğini düşünerek bu uğurda çeşitli deliller toplamayı tercih ediyorlar. Kuşkusuz bu türden iddialar muhakkak aydınlatılmalı ve gereği de yapılmalıdır. Ne var ki ortada yıllardır bu ülkenin çocuklarını her bakımdan mağdur eden bir eğitim politikası da varlığını devam ettirmektedir.

DÜŞÜK MALİYETLE ÜST DÜZEY BAĞLILIK

Türkiye’de eğitim, anayasanın 42. maddesi gereğince devletin denetiminde ve gözetiminde yapılır. Aynı zamanda zorunlu ve parasızdır. Eğitimin devlet kontrolünde üretilmesinin, finanse edilmesinin dolayısıyla parasız oluşunun kamu yararına olduğu yönünde yaygın bir kanaat vardır. Diğer taraftan devletin tek merkezden parasız eğitim hizmeti üretmesiyle verimlilik ve kalite bakımından bir doğru orantı olduğu savı da sık sık ileri sürülen argümanlardan birisidir. Oysa yapılan birçok araştırma bizi bu savlar hakkında kuşku duymamıza neden olmaktadır. Çünkü müfredat tekeli olmasına rağmen devlet okullarının kalite açısından özel okulların gerisinde olduğu yapılan birçok araştırmayla sabittir. Örneğin 2005 yılında yapılan OKS sınavında en başarılı ilk 50 okul arasında sadece bir tek devlet lisesinin bulunması gibi.(Sabah,07.06.2006) Diğer taraftan gerek CITO’nun 2007, gerekse PISA’nın 2003 yılı kamu ve özel okulların performansını gösteren verilerinde özel okulların devlet okullarına göre daha başarılı oldukları gözlemlenmiştir.

Nihayetinde devletin eğitime müdahalesini haklı çıkartacak çokta ciddi veriler yok elimizde. Ancak devletin eğitim işlerini tekelinde yürütmesinin bir başka nedeni vardır. John Lott, devletin eğitim hizmetlerini halkı kontrol etmede maliyeti düşüren bir mekanizma olduğunu ifade ederek devletin bir bakıma neden eğitimi tekelinde bulundurduğu konusunda bize bir ipucu verir. Bunun Türkiye’deki anlamı devletin eğitim kurumları kanalıyla resmi ideolojisini bireylere dayatmasıdır. Yani devletin eğitimden hiç kar etmemesine rağmen eğitim hizmetlerini tekelinde tutmasının en önemli nedeni halkı tek bir ideoloji etrafında toplayarak bu sayede kontrol etmek istemesidir. Bugün devlet okullarında okutulan ders kitaplarından, bazı askeri ritüellere dayanan yönetmeliklerine varıncaya kadar birçok uygulama bunun açık bir göstergesidir.

SINAVLAR VE DERSHANELER

Parasız eğitimin daha çok yoksul ailelerin yararına dönük bir hizmet olarak görülmesi de yanıltıcıdır. Çünkü devlet okulları tamamen parasız olmadığı gibi ebeveynler çocuklarının istikbali için devlet okullarının yanı sıra özel kurslar aldırmak durumunda kalıyorlar ve dershanelere yüklü miktarda para ödüyorlar. Bugün çocuklarının geleceği için eğitim satın alan ailelerin büyük bir kısmı dar gelirli ailelerden oluşmaktadır. Çocuklarına yıllık milyarlarca para ödeyip kolejlere gönderemeyen aileler dershanelerden eğitim satın alarak çocuklarına yatırım yapmaktadırlar. Buna mecburlar çünkü arzın artan talebi karşılayacak düzeyde olmaması Türkiye’de özellikle yükseköğretim giriş sınavlarını önemli hale getirmektedir. Dolayısıyla dershanelere yoğun bir talep olmaktadır. Dershanelere duyulan talep, sadece sınavların öneminden kaynaklanmıyor.

devamı….     http://yenisafak.com.tr/Yorum/?i=313577

BİR YORUM YAZIN

ZİYARETÇİ YORUMLARI - 0 YORUM

Henüz yorum yapılmamış.